Hva er Google Consent Mode V2 og hvordan påvirker det deg?
30. april 2024
Fra mars 2024 innførte Google strenge krav til samtykke innenfor EU. Endringen innebærer at man må benytte en samtykkeløsning som er godkjent av Google og som støtter Google Consent Mode v2. Uten en slik løsning vil ikke Google kunne innhente data fra nye brukere i EU og EØS.
Om dere benytter Google analytics eller Google ads er det nødvendig å implementere en godkjent samtykkeløsning for å sette opp målrettede annonser, måle konverteringer presist og effektivt og få mest mulig ut av markedsføringsbudsjettet.
I denne artikkelen vil vi gå gjennom hva Google Consent Mode er og hvorfor det eksisterer, hvem som berøres og hva slags tiltak som må til slik at du kan forsikre deg om at nettsiden din fungerer optimalt fremover.
Hvorfor har Google lansert Consent Mode V2?
Digital Markets Act trådte i kraft i 2023 og er designet for å gjøre den digitale økonomien mer rettferdig ved å regulere "gatekeeper-plattformer" som Google og Facebook. Som en følge av dette begynner virkningene og kravene fra loven å nå ned til mindre bedrifter som bruker disse større plattformene til å promotere seg selv (for eksempel via annonser).
Litt forenklet sørger Digital Markets Act for at store utgivere (som Google) må sikre at annonsører på deres plattform skaffer riktig samtykke fra nettstedbesøkende – eller risikere bøter selv. Derfor begynner selskaper som Google å straffe sine egne kunder (annonsører) for manglende korrekt innsamling av samtykke fra nettstedbesøkende ved å suspendere eller potensielt avslutte kontoer (som Google Tag Manager, Google Ads og AdSense).
Her kommer Google Consent Mode V2 inn i bildet. Googles Consent Mode sikrer at samtykkeinnstillinger valgt av en bruker på en nettside overføres korrekt slik at bare respektive tags/scripts aktiveres. Det hjelper også til med å sikre at hvis en bruker senere endrer samtykkeinnstillingene sine, blir de tilsvarende taggene slått av/på hos Google som nødvendig.
For eksempel, hvis en bruker samtykker til Google Ads i samtykkebanneret til en godkjent samtykkeløsning CMP som er riktig satt opp med Consent Mode V2, vil Google tillate at tags aktiveres som inneholder Google Ads-samtykke 'gitt'-utløseren. Dette hindrer Google fra å havne i trøbbel med gjeldende EU-regelverk.
Hvem påvirkes av Google Consent Mode V2?
Alle bedrifter i EØS og EU er påvirket av denne oppdateringen hvis de bruker:
- Google Ads
- Google Adsense
- Google Analytics eller
- Google Tag Manager
Hvis du kjører annonser rettet mot EU- og/eller EØS-borgere, kan det også hende du mottar en advarselsmail fra Google.
Hvordan sette opp Google Consent Mode V2
OK, så det viser seg at Google Consent Mode V2 gjelder for deg? Hva nå? Vi kan hjelpe med å sette opp og implementere en godkjent samtykkeløsning (CMP) i nettsteder og løsninger vi drifter.
Usikker på om dere har en godkjent løsning?